Modelul USL de dezvoltare regionala

Uniunea Social-Liberala (USL) a prezentat astazi la Bucuresti, in fata a 5.000 de alesi locali, viziunea sa de reorganizare administrativa si de dezvoltare regionala a Romaniei. Va redau in continuare principalele prevederi ale acestui document strategic.
Potrivit documentului elaborat de specialistii USL, "Romania are nevoie de o reorganizare administrativ-teritoriala, cele 8 regiuni de dezvoltare create in 1998 nefiind decat structuri formale, menite sa bifeze unul dintre criteriile necesare aderarii la UE". 
USL sustine ca "preluand forma modelului european, dar ignorand complet fondul acestuia – solidaritate si coeziune sociala – Romania nu a reusit sa evolueze echilibrat, prin reducerea decalajelor existente intre regiuni." Din pacate, pana acum PDL a folosit concepte precum "descentralizare" pentru a politiza si mai mult administratia. Printre riscurile unei modificari brutale asa cum sustine PDL se numara costurile imense pentru cetatean (preschimbarea actelor, taxe in plus, lipsa de informatii, drumuri mai lungi, timp pierdut), bulversarea aparatului de stat, blocaje in relatia cu UE si periclitarea relansarii economice, din cauza costurilor mai mari pentru IMM-uri.
Modelul USL de dezvoltare
USL propune ca Romania sa urmeze modelul francez de dezvoltare. Propunerea USL este ca cele 8 regiuni de dezvoltare actuale sa primeasca noi structuri politice si sa fie integrate in structura administratiei locale; actualele judete urmeaza sa se pastreze. "Preluand acest model, Romania pastreaza unitatile administrative existente si adauga un nivel, compatibil cu cel european – REGIUNEA – care are in subordine structuri de organizare judetene si locale si la care se opreste relatia cu central". Astfel, in viziunea USL, organizarea Romaniei ar avea patru nivele: localitate, judet, regiune si centru.
Modelul USL prevede infiintarea Consiliului Regional, adica "executivul regional condus de un presedinte ales". USL doreste ca Senatul Romaniei sa se transforme intr-o camera a reprezentantilor locali si doreste infiintarea unor Curti de Apel Regionale. Potrivit viziunii USL, Presedintele Consiliului Regional va fi ales direct de cetateni si va functiona ca un "premier" al regiunii. Membrii Consiliului Regional vor avea atributii in domenii executive, si vor ajuta presedintele in exercitarea atributiilor. 
Bugetul Consiliului regional va fi un buget propriu – format din bugete locale, fonduri europene si fonduri de coeziune de la bugetul central, iar Consiliul va genera proiecte de dezvoltare pentru regiune, inclusive pentru a reduce decalajele de dezvoltare din interiorul regiunilor.
In ceea ce priveste Senatul, USL doreste ca acesta sa preia sarcina legiferarii in dezvoltarea regionala. Potrivit viziunii USL, a doua camera a Parlamentului va fi aleasa dupa model francez, cu mandat de 4 ani si cu obiective de organizare si dezvoltare regionala. Cele trei domenii de competenta ale Senatului potrivit USL: Dezvoltarea regionala, Politica externa, Fondurile europene. 
 
Guvernul va desemna opt Prefecti, cate unul pentru fiecare regiune. Acestia ii vor inlocui pe cei 41 din prezent, isi pot organiza puncte de lucru in fiecare judet, dar institutia in sine va fi regionala. Prefectul isi pastreaza atributiile actuale, dar isi extinde zona de manifestare a competentelor. Potrivit USL, scopul prefectilor va fi sa confere o mai mare coerenta in implementarea programului de guvernare in teritoriu si reducerea birocratiei.
Proiectul USL prevede infiintarea unui Consiliu Economic si Social Regional (CES) care va lucra pe langa Consiliul regional si va fi alcatuit din reprezentantii principalelor categorii socio-economice. CES regional va avea rol consultativ in luarea deciziilor executive, dar consultarea de catre Consiliul Regional este obligatorie. Potrivit USL, CES regional va avea atributia redactarii de studii si planuri de dezvoltare regionala. In plus, USL sustine ca atributiile vor fi definite prin dezbatere publica impreuna cu institutiile europene, cu autoritatile alese, cu partenerii sociali si societatea civila. Astfel, se vor defini atributiile finale ale acestor institutii.
Regiunile vor avea dreptul de decide cu privire la folosirea fondurilor, provenite din taxe si impozite. Principalele atributii vor tine de dezvoltarea echilibrata a regiunilor. Viziunea USL prevede ca Guvernul central va gestiona doar proiectele nationale, urmand ca toate celelalte proiecte sa fie transferate catre regiuni (inclusiv in ceea ce priveste fondurile europene existente in prezent la POS-uri: mediu, resurse umane, administratie, transporturi etc)
Obiective de dezvoltare in primii 4 ani
In fiecare regiune (diversificat in actualele municipii resedinta de judet):
1.O mare universitate. Cel putin 3 universitati, pana in 2014, trebuie sa fie in top 500
2.Un mare spital regional (cu medicina de inalta performanta)
3.Sistem de urgenta regional, cu pompieri, ambulanta si politie
4.Infrastructura rutiera si feroviara modernizata
5.Un aeroport international minim
6.Un centru sportiv polivalent de nivel international in fiecare regiune(stadion si sala polivalenta )
7.Un centru de afaceri regional
8.Un centru cultural de nivel european
Capitala regionala
Nu va exista o singura capitala a regiunii, cel putin in prima instanta. Pentru dezvoltarea echilibrata, pentru stimularea concurentei si pentru evitarea concentrarii puterii, fiecare regiune va avea multiple centre de interes:
– Centru economic
– Centru politico-administrativ
– Centru cultural
– Centru universitar etc
 
Responsabilitatile si mecanismul de colaborare se vor stabili in baza unor decizii la nivel regional. Potrivit viziunii USL, toate schimbarile vor avea loc in mai multe etape. 
In perioada 2012-2013, viziunea USL prevede organizarea trecerii de atributii si de competente intre guvern si judete, pe baza unor dezbateri publice si cu informarea corecta a cetatenilor. Tot atunci se intaresc cele 8 regiuni de dezvoltare, cu structuri politice noi si se desfiinteaza Ministerul Dezvoltarii Regionale, iar fondurile europene si fondurile romanesti alocate dezvoltarii regionale se redirectioneaza la nivel local prin politici de coeziune. Tot in aceasta perioada se va modifica si Constitutia, pentru introducerea acestui concept.
In 2014, se vor organiza primele alegeri indirecte, pentru desemnarea unor Consilii Regionale provizorii (in acelasi timp cu alegerile europarlamentare). Astfel, alesii locali (primari, consilieri locali si judeteni) isi aleg atunci presedintele de Consiliu Regional, iar de la nivel central, se desemneaza membri delegati, in subordinea presedintelui de CR, cu atributii speciale pe domenii de interes (educatie, sanatate, transporturi, mediu etc). Timp de doi ani, aceste Consilii vor functiona cu atributiile primate (pregatind institutiile pentru primele alegeri directe).
Ultima etapa a procesului de reorganizare administrativ-teritoriala se va petrece in 2016, cand, odata cu alegerile locale, au loc alegeri pentru desemnarea presedintilor de Consilii Regionale (alegeri directe – vot uninominal). Tot atunci, vor avea loc, de asemenea, alegeri pentru desemnarea Parlamentelor regionale, care vor functiona ca legislative regionale. Atunci, vor intra in functiune si Curtile de Apel regionale, pentru a functiona si puterea judecatoreasca la acest nivel.
 

0 thoughts on “Modelul USL de dezvoltare regionala

  1. Este clar ca Basescu vrea urgent redesenarea administrativa a tarii, in ideea de a crea haos si mai mare in administratie in preajma alegerilor. Ei trebuie sa fure la alegeri acum, mult mai mult decat la prezidentialele trecute. Am discutat cu persoane din Germania, Franta, Canada, Spania,…, si i-am intrebat de ce l-au votat. Toti mi-au spus acelasi lucru: "…noi nu l-am votat si mai mult cei cu care discutam pe aici, toti spun ca nu l-au votat". El stie foarte bine ca daca alegerile o sa fie corecte, ei o sa ia sub 10 %, iar el o sa fie suspenadt si in mod logic si legal "parcat" la "hotel" alaturi de multi alti hoti. In acest context sigur ca o sa faca tot ce poate sa fure cat mai mult la alegeri, deoarece din punct de vedere al guvernarii ne-a lamurit….stie doar sa distruga si sa fure. Este anormal ca un personaj pe care 85% dintre romani nu-l vor, sa vina sa imparta el tara cum are chef. Eu cred ca parlamentarii din opozitie ar trebui sa trimita zilnic sesizari la UE in legatura cu abuzurile acestui personaj….pana la urma tot se vor implica cei din UE intr-un fel sau altul. Din alt punct de vedere nu sustin ca impartirea administrativa actuala a tarii este perfecta, dar ceea ce propune Basescu sigur nu o s arezolve problemele de coruptie sau de atragere a fondurilor europene. Sunt tari in UE cu suprafata binisor mai mica decat a Romaniei si sunt impartite in regiuni mai mici decat judetele noastre. Nu ii intereseaza pe ei in mod deosebit marimea unui judet, ci felul in care banii comunitari sunt cheltuiti. Apoi in ceea ce ne priveste sigur ca sunt aberatii in organizarea administrativa la noi…de exemplu, este ilogic ca un judet cum este Ilfov sa incercuiasca altul… Se putea renunta foarte usor la Ilfov, iar suprafata lui sa se imparta la judetele din jur. In sfarsit, se poate organiza administrativ tara asa incat sa fie in interesul cetatenilor si nu in interesul clienteli politice. Impartirea administrativa a tarii fara referendum, este cam cum ar imparti cei de la UE Europa dupa bunul plac fara sa ceara parerea cetatenilor. Ceea ce vrea Basescu este impotriva tuturor normelor democratice.

Leave a Reply