Ministerul Educaţiei, repetent la autorizaţia sanitară de funcţionare a şcolilor

Săptămâna aceasta am adresat ministrului educaţiei o interpelare pe marginea unui subiect îngrijorător care se repetă la începutul fiecărui an şcolar: foarte multe grădiniţe şi şcoli din România nu obţin autorizaţia sanitară de funcţionare, astfel încât procesul educaţional se desfăşoară în condiţii inadecvate, ceea ce are repercursiuni negative asupra performanţei şcolare a tinerilor.

 

Pe aceeaşi temă am avut şi o declaraţie politică în plenul Senatului, în care am arătat că, în comparaţie cu anul trecut, din nefericire pentru preşcolarii şi elevii din România, lucrurile nu s-au îndreptat deloc.

 

Să vă dau exemplul concret al judeţului Bihor, dar la fel de bine aş putea să vorbesc despre oricare alt judeţ, pentru că situaţia este identică şi acolo, problema autorizării sanitare a şcolilor devenind una naţională. Anul trecut, în Bihor, din cele 213 unităţi de învăţământ cu personalitate juridică, 27 nu au obţinut autorizaţia sanitară de funcţionare, iar 26 au început cursurile cu procedura de autorizare nefinalizată. De asemenea, din cele 719 de unităţi şcolare fără personalitate juridică, doar 142 au primit autorizaţie, restul de 577 nu au obţinut, până la debutul anului şcolar, avizul sanitar de funcţionare. Dintr-un calcul simplu rezultă că mai mult de jumătate din şcolile din Bihor nu au fost autorizate din punct de vedere sanitar, o situaţie similară înregistrându-se şi în cazul grădiniţelor din judeţ.


Anul acesta observ că situaţia nu s-a îmbunătăţit mai deloc. Din cele 202 şcoli cu personalitate juridică, 28 nu au autorizaţia sanitară sau sunt în curs de obţinere. Sunt însă şi 659 de şcoli fără personalitate juridică, din care 468 nu au autorizaţia. Ceea ce înseamnă că, în 2011 faţă de anul 2010, în Bihor numărul unităţilor de învăţământ fără autorizaţie a rămas aproape neschimbat. Rămân foarte multe unităţi şcolare, aproape totate în mediul rural care nu beneficiază nici grupuri sanitare corespunzătoare şi nu pot asigura nici apă potabilă pentru elevi şi dascăli.

 

Problema aceasta este cunoscută nu de ieri sau de azi de către oficialii ministerului. Ea a devenit deja una cronică pentru sistemul de învăţământ autohton. Şi cu toate acestea, lucrările de reabilitare la şcoli şi grădiniţe sunt întârziate nepermis de mult în fiecare an, iar debutul anului şcolar ne prinde mai mereu în şantier. Ceea ce nu pot înţeleg aici este pasivitatea Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului care tolerează o astfel de situaţie. În loc să găsească soluţii pentru a rezolva cât mai repede problemele, cei din minister caută ţapi ispăşitori. De vină pentru această situaţie dezastruoasă nu este niciodată ministerul. Întotdeauna alţii poartă responsabilitatea – primarul, directorul de şcoală, constructorul, etc. – şi asta în condiţiile în care finanţarea proiectelor de modernizare fie este întârziată de la Bucureşti, fie, pur şi simplu, a fost sistată tot la ordinul factorilor de decizie din minister!

 

Stau să mă întreb ce plan de măsuri există – dacă există aşa ceva! – la nivelul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului astfel încât problema autorizaţiilor pentru şcolile şi grădiniţele din România să fie rezolvată odată pentru totdeauna. Aş fi curios să aflu de la domnul ministru Daniel Petru Funeriu când vor avea toate şcolile şi grădiniţele din ţară autorizaţie sanitară de funcţionare?! Ar fi un excelent prilej pentru domnia sa de a arăta că educaţia reprezintă pentru PDL o prioritate nu doar pe hârtie, dar şi în realitate.

 

Domnul ministru Funeriu şi-a văzut anul acesta visul îndeplinit: are o nouă lege a educaţiei, una reformatoare şi inovatoare. Elevii şi profesorii, în schimb, trebuie să mai aştepte ceva vreme până să li se îndeplinească şi lor visul: acela de a avea în şcoală grupuri sanitare corespunzătoare şi apă potabilă. Nu sunt lucruri mari, sunt chiar elementare pentru orice stat civilizat şi guvern responsabil care se preocupă de calitatea procesului educaţional. Din păcate, nu şi în România. Pentru copiii şi elevii din satul românesc, degeaba există Legea Educaţiei Naţionale, atâta timp cât şi anul acesta, Ministerul Educaţiei rămâne repetent la capitolul asigurarea unor condiţii civilizate pentru toţi elevii. Poate avea Guvernul cele mai bune intenţii, iar ministrul să dea cele mai bune legi. Atâta timp cât nu reuşesc să rezolve această problemă simplă – toate grădiniţele şi şcolile din România să funcţioneze în condiţii sanitare corespunzătoare – orice demers este unul lipsit de credibilitate. Constat că, în ciuda reformelor măreţe iniţiate de domnul ministru Funeriu, la capitolul autorizaţie sanitară de funcţionare, şcolile din România au rămas tot repetente. La fel şi Ministerul Educaţiei condus de domnul Funeriu!

0 thoughts on “Ministerul Educaţiei, repetent la autorizaţia sanitară de funcţionare a şcolilor

  1. situația e cu atât mai grava cu cit, intre timp, s-au mai închis niște scoli care erau dintre cele mai mici, mai sărace, deci mai vulnerabile la acest capitol. Astfel, procentul ar fi trebuit sa se îmbunătățească și fără sa facă nimic !!! In realitate, Funeriu (de fapt, întreg guvernul) e toxic pentru sistem.

  2. Situatia cam asa este cum o prezentati dumneavoastra. Nu stiu daca numerele sunt corecte, ca nu am informatiile, dar grav este altcaeva…ca personalul de pe langa ministru nu se ocupa sa rezolve aceste probleme pe care le are invatamantul, ci sunt preocupati sa ne invete pe noi cum sa dam note sau cum sa punem absente. Ei vor sa sugereze acum ca dezastrul in care se afla sistemul de invatamant, nu are la baza coruptia care se propaga de la ei in jos prin inspectorate si directori, ci faptul ca noi nu stim sa dam note… Au pus pe site (edu.ro) modele de teste initiale cu greseli sau cu continuturi in afara programei scolare. Iata competenta celor care conduc invatamantul. Este interesant ca la toate tipurile de examene, cei care sunt pusi sa asigure corectitudinea examenelor, impun incalcarea legii si apoi ei ne tin noua lectii despre cum ar trebui sa fie invatamantul si ce sa faca profesorii si asa mai departe. Nu cred ca nu stie domnul Funeriu acest lucru. Sa ne arate si noua cati inspectori scolari generali a demis si cati directori a demis in urma punerii fata in fata a rezultatelor de la bac din 2010 si 2011.

  3. Exista foarte multa ipocrizie si fatarnicie la actuala conducere a MECTS. Ei stiu doar sa dea lectii la toata lumea: la elevi, la profesori, chiar si la parinti; atunci insa cand trebuie sa rezolve problemele punctuale (unele de minima civilizatie) stau neputinciosi, aratandu-si masura incompetentei!

Leave a Reply