Subvenţii liceu şi energie din surse regenerabile *UPDATE

Săptămâna aceasta am adresat o întrebare ministrului educaţiei pe marginea articolului 85, alineatul 2 din Legea Educaţiei Naţionale care prevede că: „Statul subvenţionează toate costurile aferente frecventării liceului pentru elevii provenind din mediul rural sau din grupuri socio-economice dezavantajate, precum şi pentru cei care frecventează şcolile profesionale. Modalitatea de subvenţionare se stabileşte prin hotărâre a Guvernului, iniţiată de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.”

 

Chiar dacă Legea Educaţiei Naţionale a intrat în vigoare deja de opt luni de zile, nici până la această oră categoriile menţionate nu pot beneficia de drepturile lor legale, pentru că Guvernul României nu a adoptat încă o hotărâre pentru punerea în aplicare a LEN. Având în vedere că pe website-ul oficial al Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului (www.edu.ro) există un proiect de hotărâre postat încă din data de 3 iunie 2011 care reglementează „programul naţional de protecţie socială, numit Subvenţia Pro Studium”, l-am întrebat pe ministru, de ce se întârzie atât de mult cu promovarea legislaţiei secundare pentru aplicarea articolului 85, alineatul 2. De asemenea, sunt curios să aflu data la care Ministerul Educaţiei va înainta Guvernului României această propunere de hotărâre.

 

Tot în această săptămână (luni) l-am interpelat şi pe primul ministrul al României în chestiunea sistemului naţional de promovare a producerii energiei din surse regenerabile. După cum se ştie, valorificarea surselor regenerabile de energie reprezintă un obiectiv major în cadrul politicii energetice a României. Sistemul naţional de promovare a producerii energiei din surse regenerabile este reglementat de Legea 220/2008, modificată prin Legea 139/2010, precum şi de legislaţia secundară elaborată de Autoritatea Naţională de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE), instituţie publică autonomă în subordinea primului-ministru. Cu toate acestea, legislaţia românească nu este totuşi aplicabilă. Conform legislaţiei Uniunii Europene, un astfel de sistem de promovare este de natura ajutorului de stat sau susceptibil ajutorului de stat, astfel încât pentru aplicarea ei este necesară autorizarea prealabilă a Comisiei Europene. Conform informaţiilor furnizate de ANRE, România a obţinut în februarie 2011 invitaţia Comisiei Europene de a demara procesul de notificare oficială în vederea obţinerii autorizaţiei. Au trecut de atunci opt luni de zile, iar sectorul rămâne, în continuare, blocat. Această întârziere mare în aplicarea legislaţiei generează mari probleme investitorilor din domeniu care au contractat credite, însă nu-şi pot demara proiectele. Din informaţiile primite la cabinetul meu parlamentar, o parte dintre aceştia se gândesc deja să-şi reorienteze afacerile peste graniţele României, ceea ce ar constitui o pierdere considerabilă pentru economia naţională. 

 

UPDATE:

 

Guvernul a aprobat în şedinţa de miercuri, 12 octombrie o ordonanță pe baza căreia se va acorda ajutor de stat prin certificate verzi pentru producția de energie regenerabilă, transmite Mediafax. Legea va permite sprijinirea proiectelor în energii regenerabile prin sistemul certificatelor verzi, permițând investitorilor recuperarea investițiilor. Aceasta este vestea bună pentru investitorii din domeniu care au reclamat de mai multe ori întârzierea adoptării acestui act normativ.

 

Vestea proastă pentru consumatorii casnici este că această schemă va genera o creştere a tarifului la energia electrică de 2,5% începând cu anul viitor. Conform Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei, cel mai mare impact va fi resimţit de populaţie în 2016-2017, când consumatorii ar putea ajunge să plătească pentru energie cu până la 30% mai mult.

 

0 thoughts on “Subvenţii liceu şi energie din surse regenerabile *UPDATE

Leave a Reply