Testele de evaluare iniţială – inutile şi împovărătoare

Departamentul de Educaţie Publică, Cercetare şi Sport al Partidului Social Democrat împărtăşeşte nemulţumirea cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar privind noua găselniţă „reformatoare” a ministrului Daniel Petru Funeriu: testele de evaluare iniţială. Acestea au fost prezentate opiniei publice ca fiind o iniţiativă originală cu efecte benefice pentru elevi. În fapt, testele introduse anul acesta de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului sunt complet inutile pentru elevi, iar în ceea ce-i priveşte pe profesori, acestora li se încarcă la fel de inutil norma de lucru. 
Testele de evaluare iniţială sunt inutile, în primul rând, pentru că elevii evaluaţi sunt în mare parte aceiaşi care au fost deja evaluaţi de către aceiaşi profesori în anul școlar precedent. Unde este noutatea acestui „nou” demers şi în ce constă progresul? Mai mult decât atât, în mod logic, un singur test nu are cum să-i evalueze mai bine pe elevi decât cele 10 teste susţinute în anul şcolar anterior. Elevii claselor a IX-a au susținut chiar şi un examen de evaluare națională. Contestă oare domnul ministru obiectivitatea acelui examen? 
În al doilea rând, subiectele nu sunt unice la nivel naţional, prin urmare elevii nu pot fi clasificați, şcolile nu pot fi ierarhizate, iar elevii, profesorii şi părinşii nu pot să realizeze care este nivelul real de pregătire al beneficiarilor educaţiei raportat la competenţele evaluate de examenele naționale. 
În al treilea rând, modelele de teste ale ministerului nu acoperă întreaga programă şcolară (uneori nici măcar nu o respectă). Mai mult decât atât, structura testelor la clasele IX-XII nu are nicio legătură cu structura subiectelor de la examenul de bacalaureat. Trebuie să mai ţinem cont şi de un alt lucru: din momentul în care au aflat că notele obținute la aceste teste nu se trec în catalog, mulți elevi nu au mai fost interesați de recapitulări, astfel că notele obţinute la aceste teste devin irelevante! 
Nu în ultimul rând, atâta timp cât predarea la clasă se face după acelaşi curriculum educaţional învechit şi după aceleaşi manuale „obosite”, ne întrebăm cum vor fi utilizate rezultatele acestor teste pentru alcătuirea programelor individualizate de predare? 
Modul în care Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului a gândit aplicarea testelor de evaluare iniţială reprezintă o imensă corvoadă atât pentru cadrele didactice, cât şi pentru elevi. Spre exemplu, un profesor care predă la 6 clase are de corectat circa 180 de teste (a câte 3-4 pagini fiecare). Corectarea în mod serios a unui astfel de test durează în jur de 15 minute, prin urmare un profesor ar trebui să aloce 45 de ore doar pentru corectarea testelor și asta într-o singură săptămână! Discutarea fiecărui test în parte cu părinții fiecărui elev necesită cel puțin 5-10 minute, adică alte 15-30 de ore. Când îşi va pregăti acel profesor lecţiile? Cum va mai putea el să îşi realizeze lecţiile în clasă? Când va mai participa la cursurile de formare şi perfecţionare obligatorii? Cum şi când va realiza celelalte atribuţii pe care le are ca profesor? Sunt întrebări la care specialiştii în educaţie din minister ar trebui să vină cu răspunsuri concrete şi nu doar cu lozinci. 
Aceste teste conduc şi la supraîncărcarea şi obosirea inutilă a elevilor, efectele surmenajului fiind deja observabile în rezultatele şi activitatea lor din ce în ce mai slabă de la clasă.
Departamentul de Educaţie Publică, Cercetare şi Sport al Partidului Social Democrat invită specialiştii Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului să normeze pe baze ştiinţifice toate activităţile desfăşurate de un cadru didactic şi apoi să demonstreze personal, activând la catedră, că ele pot fi realizate în 40 de ore pe săptămână. Ar fi un lucru cât se poate de firesc, iar primul care ar trebui să facă acest lucru este chiar domnul ministru Daniel Petru Funeriu! Cadrele didactice din România vor fi fericite să învăţe de la domnia sa şi, astfel, să se perfecţioneze.
Este uşor să faci şcoală pe hârtie, dar este mult mai greu să o faci în realitate. Este un mesaj cu adresă directă la oficialii Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului care din birourile lor ministeriale impun măsuri aşa-zise reformatoare – cum e şi cazul testelor de evaluare iniţială – fără însă a avea nicio evaluare a impactului acestor măsuri asupra elevilor şi dascălilor. Cel puţin din acest motiv, toţi cei care au „contribuit” la această măsură ar trebui să plece imediat din minister, în frunte cu ministrul care a girat o asemenea inepţie!
 
(Comunicat de presă – 13.10.2011) 

0 thoughts on “Testele de evaluare iniţială – inutile şi împovărătoare

  1. Efectele testelor initiale:
    – timp pierdut degeaba;
    – ramanerea cu materia in urma;
    – dezinteresul elevilor pentru scoala este la fel, daca nu mai mare;
    – nu sunt relevante, deoarece in multe situatii s-a copiat in masa, sau au fost cazuri unde testul la matematica s-a dat in sala de sport, unde elevii au scris pe jos;
    – profesorii au corectat zile in sir si apoi in alte zile au facut tot felul de statistici care nu ajuta la nimic;
    – elevii sunt fara note, deoarece aceste teste nu se trec;
    – elevii trebuie sa sustina alte teste, adica stres suplimentar, pentru a primi note;
    – multa hartie aruncata degeaba, tonere de xerox la fel;
    – dezinteresul parintilor pentru aceste teste este foarte mare, de exemplu la mine la o clasa au venit 3 parinti din 30 sa le vada, la alta clasa 2 din 30 si la celelalte ZERO din 30;
    Lista poate continua. Pesonajele din minister nu pricep ca scoala nu se face cu forta. Diploma de bac trebuie sa ia individul care are o cultura minimala, iar diploma de licenta trebuie sa ia individul care are CAP. Scoala trebuie sa fie un filtru, de care sa treci doar daca te ajuta capul, nu dand spaga.

  2. Testele initiale: O MARE ABERATIE !!!

    1. Evaluarea din materia parcursa intr-un an nu este initiala, ci sumativa!!!! Si oricum a fost deja facuta prin media finala de anul trecut.

    2. Daca vom testa din nou elevii la sfarsitul acestui an scolar pentru a vedea "foaia de parcurs"(ca la soferi…), atunci la inceputul viitorului an scolar testul initial va masura cat au uitati elevii in vacanata??? Poate facem si cursuri de vara sa nu uite prea mult, oricum muncim fara toti banii, oricum insultator de putini, tot anul scolar, hai sa nu ne oprim in vacanata!!

    3. Un profesor cu o ora pe saptamana are cam 400 de elevi, calculati cat corecteaza si cat ar dura daca s-ar intalni confidential cu fiecare elev si parinte in parte, ba chiar acest lucru sa se intample la toate materiile! Si oricum fara note in catalog!!! Aceasta falsa pudoare este demagogie pura si bataie de joc in masa!

    As mai continua, dar trebuie sa merg sa fac statistici confidentiale, deci pentru nimeni!

    Superba tara, superbi locuitori fericiti!

  3. Sunt în totalitate de acord cu ce aţi scris si dumneavoastră si colegii mai sus. În loc să se gândeasca la modul în care să se descongestioneze cu adevărat curriculele, inventează tot felul de acţiuni care să ne împovăreze munca. Poate este o politică, să nu mai avem timp de a protesta împotriva bătăii de joc a ministrului şi ministerului la adresa noastră. Dar să trimită tot felul de cărţi în teritoriu pentru a fi vândute, nu uită anumiţi reprezentanţi ai ministerului. Sunt profesor inginer la un colegiu tehnic, an de an ne vin elevi mai slab pregătiţi, am ajuns să-i alfabetizăm la liceu şi să-i învăţăm tabla îmulţirii. Cred că aş putea vorbi 24 de ore despre carenţele şi necesităţile învăţămâtului tehnologic preuniversitar. Respect şi admiraţie pentru dascălii României!

Leave a Reply