Educaţia, pilonul de bază al Statului Social responsabil

Reprezentanţii actualei Puteri, atât prin discursurile lor, cât mai ales prin acţiunile lor politice şi guvernamentale, au dovedit că vor cu orice preţ distrugerea Statului Social. PDL şi Traian Băsescu au inventat teoria că Statul Social ar fi vinovat pentru situaţia în care de fapt, ei în¬şişi au adus această ţară şi acest popor. Nu statul social este vinovat de distrugerea clasei mijlocii şi de împingerea în sărăcie a peste 6 milioane de români. Partidul Democrat Liberal şi Traian Băsescu şi politicile lor – sau mai bine zis, absenţa acestora – sunt cei responsabili pentru situaţia dezastruoasă în care ne aflăm astăzi. Criza mondială este utilizată doar drept scuză pentru mascarea incompetenţei, nepriceperii şi corupţiei generalizate ce caracterizează guvernarea PDL. Şi tocmai de aceea, ei atacă atât de furibund Statul Social, văzut drept ultimul bastion de rezistenţă în faţa tăvălugului imoral şi autoritar reprezentat de PDL. 
 
Dar ce semnifică, de fapt, acest concept? Ce înseamnă Statul Social? Înseamnă asumarea de către noi toţi a obligaţiei – pe care PDL şi Traian Băsescu refuză s-o facă – de a asigura prin măsuri economice şi sociale un nivel de trai decent pentru toţi cetăţenii, nu doar pentru clica de partid. În acelaşi timp, înseamnă obligaţia de a garanta că drepturile fundamentale ale cetăţenilor sunt respectate, fără discriminare. Statul social are rolul menţinerii coeziunii sociale prin acţiunea permanentă de diminuare a inegalităţilor existente în societate cauzate de riscurile inerente la care sunt supuşi cetăţenii: îmbătrânire, boală, şomaj, accidente, sărăcie, etc. Opusul Statului Social este starea de anarhie, sărăcie şi disperare a milioane şi milioane de oameni. 
 
Întrebarea mea este: chiar ne dorim „moartea Statului Social”? Chiar vrem să adâncim şi mai mult polarizarea socială? Chiar dorim menţinerea unui nivel scăzut de salarizare doar pentru a obţine competitivitate prin „dumping social”? Chiar vrem să transformăm salariatul într-un sclav modern? Chiar vrem să stigmatizăm politic şi cultural persoanele care au nevoie de sprijinul societăţii? Chiar vrem să continuăm destructurarea sistemului educaţional prin închideri de şcoli, salarii foarte mici şi culpabilizarea dascălilor? Este oare aceasta direcţia corectă spre care trebuie să se îndrepte viitorul României?
 
Spre deosebire de PDL şi Traian Băsescu, Partidul Social Democrat are o cu totul şi cu totul altă viziune: noi ne dorim şi ne-am şi angajat să promovăm Statul Social, iar acesta să fie în mod efectiv responsabil faţă de cetăţenii săi.  Statul Social pentru care milităm noi cei din PSD, împreună cu aliaţii noştri din Uniunea Social Liberală şi pe care îl vom reface după recâştigarea alegerilor de anul viitor ¬se va manifesta într-un mod responsabil, în primul rând, pentru gradul de cultură şi instruire al tuturor categoriilor sociale. 
 
În viziunea noastră educaţia reprezintă pilonul de bază al Statului Social şi cu adevărat unica şansă a României. România a cunoscut prea numeroase şi extravagante „reforme ale educaţiei”, iar rezultatul este cel pe care îl vedem în fiecare zi. Cunoaştem cu toţii marile probleme ale sistemului nostru de învăţământ: subfinanţarea cronică; închiderea a peste 2000 de școli, în special în mediul rural; abandonul şcolar ridicat; politizarea excesivă a învățământului preuniversitar; salarizarea suboptimă a profesorilor; „exodul” dascălilor de valoare; încălcarea autonomiei universitare, etc. Dar poate cel mai grav lucru este abandonarea statului de drept prin nerespectarea prevederilor Legii Educaţiei Naţionale!  Astăzi, la opt luni de la intrarea în vigoare a legii, cei care au adoptat-o prin asumarea raspunderii  si ar trebui să o aplice, sunt primii care o încalcă! 
 
Cu câteva luni în urmă, am elaborat Programul USL pentru educație, un document ce cuprinde soluţiile noastre pentru toate aceste probleme. Acest program va fi dezbătut şi dezvoltat şi în următoarea perioadă. Aş dori acum doar să prezint succint câteva propuneri asupra cărora noi, social-democraţii vom insista. Este vorba, în primul rând, de cultivarea modelelor autentice de reuşită în viaţă şi carieră, ca o condiție esențială în restabilirea încrederii în valoarea socială a educației. În al doilea rând, ne dorim cu toţii asigurarea unui învățământ echitabil și meritocratic adaptat nevoilor tuturor tinerilor. Învățământul trebuie să acorde o șansă de afirmare profesională, nu numai celor care se apleacă asupra părții teoretice, ci și tinerilor care sunt talentați la muzică, sport sau diverse alte profesii. În același timp, învățământul trebuie să acorde meritele cuvenite celor care sunt foarte buni la învățătură, celor care studiază conştiincios. Doar în acest fel ne vom putea promova valorile şi înlocui mediocritatea cu profesionalismul. 
 
Egalitatea de şanse reprezintă valoarea în care noi, cei din PSD credem cu tărie. De aceea, dorim să acordăm tuturor tinerilor din România şansa de a se pregăti şi de a învăța în limba română chiar în comuna sau orasul în care îşi au domiciliul. Noi considerăm că statul naţional are datoria de a asigura condiții de studiu pentru toţi tinerii, indiferent de naționalitatea lor, astfel încât – dacă vor să beneficieze de acest drept – ei să-şi poată urma studiile în limba română. Din păcate sunt foarte mulți tineri care doresc să învețe în limba română in comuna, orasul de domiciliu și astăzi nu pot să facă acest lucru. Un stat social responsabil nu poate permite aşa ceva.
 
Nu în ultimul rând, respectarea cadrelor didactice, a statutului acestora, prin asigurarea condițiilor de perfecționare continuă, prin debirocratizarea activităților didactice și, de asemenea, printr-o salarizare adecvată precum si stimularea dialogului social trebuie să fie un obiectiv constant pe agenda Ministerului Educaţiei. Din păcate, până acum nu s-a întâmplat aşa. Iar starea actuală a învățământului românesc sub guvernarea domnilor Băsescu, Boc şi Funeriu a ajuns una deplorabilă. 
 
Pentru ca educaţia să poată deveni principalul motor de dezvoltare al României, este obligatoriu să restabilim încrederea în valoarea şi utilitatea socială a educaţiei, atât de discreditate de regimul actual. Salarizarea cadrelor didactice şi a specialiştilor din sistemul de cercetare-dezvoltare trebuie să fie pe măsura utilităţii sociale ridicate a acestora. Experimentele şi ambiţiile personale privind „reforma educaţiei” vor trebui să înceteze, iar sistemul educaţional să intre în normalitate cu o structură predictibilă. Sunt angajamente pe care ni le asumăm în mod oficial. Ele sunt introduse într-o Rezoluţie a Consiliului Naţional al PSD pe care o vom utiliza atunci când vom ajunge la guvernarea ţării. 
 
(Declarație politică, 26.10.2011)

0 thoughts on “Educaţia, pilonul de bază al Statului Social responsabil

Leave a Reply