Analiză de specialitate privind preţul produselor petroliere

  Preţul carburanţilor reprezintă o problemă care ne doare pe fiecare. Valurile succesive de creştere a preţului la pompă ne afectează în mod direct nivelul de trai: nu doar că putem cumpăra mai puţin combustibil, dar evoluţia preţului carburanţilor determină creşteri în lanţ la preţul produselor de larg consum. Şi pentru că se vehiculează foarte multă informaţie, nu întotdeauna de cea mai bună calitate, datul cu părerea pe acest subiect devenind un nou sport naţional, vă supun atenţiei un material bine fundamentat şi documentat, elaborat de coordonatorul Departamentului de Apărare al Intereselor Statului în Economie din cadrul PSD Bihor, domnul Békési Csaba. 
"Trebuie subliniat, încă de la început, că la ora actuală, preţul benzinei şi motorinei la pompă în România este cel mai scăzut din întreaga Uniune Europeană: preţul mediu al benzinei în România este de circa 1,25 euro pe litru, iar în Italia 1,75 euro pe litru. 
Preţul combustibililor trebuie însă privit prin prisma mai multor factori, ce pot modifica evoluţia acestui preţ: evoluţia preţului barilului de petrol pe piaţa internaţională, cursul de schimb al dolarului SUA, nivelul accizelor dintr-un stat, respectiv cererea şi oferta de pe piaţă. În opinia mea, acest ultim factor este cel mai important în determinarea preţului final.
Din punctul de vedere al preţului ţiţeiului, coroborat cu evoluţia cursului dolarului american, observăm că în perioada 2008-2012 acesta a crescut cu cca. 52%. Analizând evoluţia preţurilor la pompă, observăm că acestea au crescut în perioada 2008-2012 cu circa 55 %, o creştere care este în concordanţă cu creşterea cotaţiilor petrolului la nivel internaţional, cu evoluţia cursului dolar SUA, respectiv cu creşterea accizelor (4,4 % în 2012 pentru produsul motorină) percepute de statul român, accize care reprezintă aproape 50 % din preţul la pompă al acestor produse.
 
Ce este foarte interesant din punct de vedere al funcţionării pieţei este că preţurile la pompă urmează evoluţia factorilor de mai sus, doar în cazul unei evoluţii pozitive ai acestora; în cazul unor evoluţii negative preţurile rămân însă aproape neschimbate. Un exemplu concludent în acest sens este cel din 2009, când preţul petrolului a scăzut cu 23%, dar preţurile la pompă au suferit doar uşoare scăderi, media anuală rămânând neschimbată. Deci, aşa cum spuneam mai sus, raportul dintre cerere şi ofertă reprezintă poate cel mai important factor în formarea/stabilirea preţului produselor petroliere la pompă.
Impactul creşterii preţului combustibililor, creştere care se regăseşte în preţul tuturor bunurilor şi serviciilor, este în realitate atât de grav resimţită de populaţie dintr-o altă cauză, şi anume datorită nivelului de trai scăzut din România.
 
Dacă privim prin prisma numărului de „plinuri” (= 40 litri) de benzină sau motorină care poate fi achiziţionat dintr-un salar minim, rezultatul este catastrofal pentru România: TREI este numărul de plinuri care poate fi cumpărat cu un salar minim în România comparativ cu 33 în Luxemburg, 22 în Franţa, 13 în Spania sau 13 în Grecia, ţară aflată în pragul falimentului, susţinută financiar de către noi toţi.
Datele oficiale ale Institutului Naţional de Statistică privind evoluţia salariul mediu brut din România ne indică acelaşi lucru: în timp ce preţul combustibililor a crecut cu 55%, salariul mediu brut a crescut cu doar 15%, iar indicele câştigului salarial real a scăzut la 98,5 procente în 2009 şi la 94,9 procente în 2010 (an de bază 2008 = 100)!
Concluzionând, nu neaparat preţul combustibililor ar trebui să ne preocupe cel mai mult, ci nivelul salariilor din România, respectiv starea generală de sănătate a economiei naţionale".
Preiau mai jos de pe econtext.ro un tabel privind ponderea fiecărui factor ce determină preţul benzinei, precum şi un articol din Jurnalul Naţional care ne spune De ce au românii NOROC că benzina nu e MAI SCUMPĂ 
 

0 thoughts on “Analiză de specialitate privind preţul produselor petroliere

Leave a Reply