Din nou despre comasarea alegerilor

Concluziile conferinței de presă pe care am susținut-o pe tema comasării alegerilor locale cu cele parlamentare: 
 
1. Comasarea alegerilor dăunează grav democrației! România şi românii pierd mult mai mult pentru că nu avem astăzi o bună guvernare, decât ar putea câştiga din zgârcenia Guvernului Boc de a investi în instrumente democratice precum alegerile!
2. Acțiunile Guvernului Boc mint mai mult decât vorbele guvernanților!!! PDL, de fapt, nu vrea reducerea numărului de parlamentari, așa cum în mod ipocrit o declară la televizor. Unicul scop este de a se menține cu orice preț la Putere; inclusiv siluind normele și valorile democratice.
 
3. Greșelea cea mai mare a românilor în 2012 va fi de a nu merge la vot. Singura modalitate de protest rămâne prezenţa masivă la urne! 

Adevărul despre investițiile Guvernului Boc

Săptămâna trecută premierul Emil Boc ne prezenta bugetul României pentru anul 2012, un buget pe care îl caracteriza drept ”responsabil” și de ”consolidare a creşterii economice”. Domnia sa promitea creșterea cheltuielilor pentru investiţii în condiţiile unei ținte de deficit de 1,9%, aceasta fiind considerată dovada supremă a responsabilității Guvernului său față de țară. În fața acestui discurs de un populism deșănțat al premierului Boc, obligația noastră a parlamentarilor Opoziției este de a le arăta românilor situația reală. Cred că a sosit momentul să spunem adevărul despre ”marile” investiţii ale Guvernului Băsescu-Boc. 
Dacă ne uităm pe cifrele oficiale, putem observa un lucru cel puțin curios, despre care guvernanții ”uită” însă să vorbească. În ciuda discursului triumfalist al Guvernului, în fapt, randamentul investițiilor publice este foarte redus. Datele seci ne arată că investițiile guvernamentale au scăzut cu 60% în semestrul întâi al acestui an şi au tras în jos PIB-ul! Investiţiile publice reale din semestrul I au reprezentat doar 1,6% din PIB, în timp ce guvernul se laudă cu 6,4%. Vă puteți întreba cum se explică această contradicţie? Simplu: prin raportările mincinoase ale Guvernului. Domnul Boc folosește, ca de obicei, dublul standard. El face raportări conform aşa-numitelor standarde "cash", în care evidenţele bugetare înregistrează doar fluxurile de bani efectiv plă¬tite, adică o cheltuială de investiţii apare numai atunci când este achitată, cifrele regăsindu-se în execuţiile bugetare publicate de Ministerul Finanţelor. În schimb, pe metodologia europeană ESA 95 (European System of Accounts), cheltuielile apar în scriptele bugetare doar atunci când se înregistrează angajamentul de plată şi se emite factura. Așa cum reiese din datele furnizate de Consiliul Fiscal (pe care premierul îl citează doar atunci când îi convine), investiţiile noi finanţate şi recepţionate de stat în prima jumătate a acestui an și care ar fi trebuit să impulsioneze economia s-au păbuşit în realitate cu mai mult de jumătate faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut după standardele europene de evidenţă bugetară. 
În traducere, aceasta înseamnă că pe hârtie şi în discursurile oficiale sunt foarte multe programe, există şi alocări bugetare în creştere, dar în realitate investiţiile noi ale statului sunt la pământ. Ceea ce oficialii Guvernului Băsescu-Boc ne prezintă astăzi ca fiind investiții, nu sunt altceva decât, cel mult, simple achitări ale unor facturi restante. Nu este deloc rău că se plătesc arieratele; astfel se deblochează activitatea unor agenţii economici. Numai că aceste investiţii nu se văd în PIB-ul de acum!
Mai mult decât atât, așa cum am mai spus-o și cu altă ocazie, când vorbim de cheltuieli publice pentru stimularea economiei, trebuie să ținem cont de un lucru esențial: nu orice cheltuială garantează repornirea motorului economic! Nu orice cheltuială pe care Guvernul Băsescu-Boc o numește investiție are și efectul scontat. Nu prin telegondole, patinoare sau bazine de înot la suprapreț asiguri bunăstarea oamenilor! Nu prin săli de sport în sate fără copii și nu prin stadioane comunale în pantă faci dezvoltare rurală. Nu prin câțiva zeci de kilometri de autostradă inaugurate, dar nefinalizate crești PIB-ul României! Toate aceste ”investiții” ale Cabinetului Boc produc prea puține beneficii pentru stat și pentru cetățeni și, de fapt, au un singur efect: risipesc banul public și îl canalizează spre pușculița PDL! 
În concluzie, românii, cetățenii simpli ai acestei țări trebuie să știe că bugetul propus de PDL și acoliții săi este un buget extrem de auster pentru ei, în schimb este unul foarte generos pentru clientela guvernamentală. Iar atunci când se referă la creșterea investițiilor publice, premierul Emil Boc ar trebui mai degrabă să vorbească despre ”investițiile” în clientela PDL, UDMR și UNPR! 

Interpelare – înscrierea elevilor în clasa pregătitoare

Conform art. 361, alin. 3, litera a) din Legea Educației Naționale, măsura introducerii clasei pregătitoare în învățământul primar intră în vigoare începând cu anul școlar 2012/2013. În acest sens, inspectoratele școlare județene au organizat sesiuni de înscrieri ce urmau să se încheie pe 15 decembrie 2011. Cu doar câteva zile însă înainte de încheierea acestei perioade, Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului și Sportului a transmis tuturor inspectoratelor şcolare să anuleze înscrierile. Practic, toate eforturile depuse de părinţi au fost în zadar, dosarele de înscriere urmând a fi folosite el mult! ca o estimare a numărului de elevi care vor intra în clasa pregătitoare.
 
  Având în vedere această situație care – pe bună dreptate – a stârnit nemulţumirea părinţilor, am adresat o interpelare ministrului Daniel Petru Funeriu în care l-am întrebat care este motivul pentru care a anulat înscrierile în clasa pregătitoare! De asemenea, sunt curios și eu să aflu care vor fi etapele viitoare și calendarul de implementare al acestei măsuri trâmbițate drept inovatoare de către guvernarea portocalie, dar care, în fapt, este total nefezabilă.   

Pentru modul în care s-a „luptat” pentru bugetul Educației, ministrul Funeriu trebuie să-şi dea demisia

Săptămâna aceasta, în plenul reunit al celor două camere ale Parlamentului vom dezbate și vota Bugetul de Stat pentru anul 2012. Așa cum am mai afirmat, este un buget extrem de auster pentru români, dar unul foarte darnic pentru clientela PDL. În continuare aș dori să mă refer la câteva aspecte ce vizează subfinanțarea din domeniul educației.
 
Prin Legea bugetului, Educaţia va primi în 2012 doar 2,28% din Produsul Intern Brut, deşi actuala putere, prin Legea educaţiei, s-a obligat să aloce minim 6% pentru acest sector. Este, practic, cel mai mic buget ca procent din PIB pentru Educaţie din ultimii 20 de ani. Este cu mult sub ceea ce spune Legea educaţiei, lege pe care Guvernul Băsescu-Boc şi-a angajat răspunderea – deci, este o lege pe care ei au impus-o Parlamentului, nu invers.  Această prevedere urma să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2012, fără ca în lege să fie stipulat că în condiţii de criză nu se aplică. Întrucât între 6% şi 2,28% este diferenţă foarte mare, e clar că avem de-a face cu o încălcare premeditată a legii. În Programul de Guvernare al PDL, pentru perioada 2009-2012 se stipulează clar – 6% din PIB pentru Educaţie. Dacă nu respectă Pactul Naţional pentru Educaţie și Legea Educației domnii din Guvern ar trebui măcar să-și respecte propriul program de guvernare elaborat chiar de către dânşii: nu noi am scris acolo să aloce 6% din PIB. Mă întreb de ce au promis acest lucru dacă știau foarte bine că nu-l vor aplica? Este incompetență sau ipocrizie? Sau amândouă?
 
Anul viitor cheltuielile în învăţământ vor proveni din două surse: de la bugetul de stat (aproximativ 5,7 miliarde lei) şi din bugetele administraţiilor locale (circa 7 miliarde). În condiţiile în care din aceşti bani trebuie să se acopere atât cheltuielile de personal, cât şi cele curente, pentru întreţinerea şcolilor, sumele sunt puţine şi nu acoperă nevoile. Guvernul continuă astfel politica sa de subfinanțare a învățământului. Mai mult, la Comisiile reunite de învățământ din Parlament, ministrul Daniel Petru Funeriu nici măcar nu a fost în stare să spună ce sumă minimă s-a stabilit ca finanţare de bază pe fiecare elev, ca urmare bugetul e total nerealist şi construit pe baze fantasmagorice.
 
Din cauza subfinanțării, nu se vor putea respecta o serie de prevederi din Legea 1/20111, precum modificarea curriculumului național sau acordarea de manuale noi pentru elevi încă din anul acesta şcolar. Ministrul nu s-a pregătit deloc pentru această schimbare, deoarece nici în bugetul pe 2012 nu a prevăzut sumele necesare reformei mult trâmbiţate de PDL. Ministrul Funeriu trebuia să ceară 8% din PIB, nu să vină să spună că el se descurcă şi că oricum, dacă i s-ar fi dat 6% din PIB, nu putea să cheltuiască decât maxim 4%.
 
Totodată, Ministerul Educației trebuia să asigure şi sumele necesare pentru reînfiinţarea şcolilor profesionale, proiect aflat pe rol, dar şi pentru a asigura învăţământul gratuit pentru liceenii de la sate, care şi aşa au probleme financiare care îi determină pe mulţi dintre ei să abandoneze şcoala. În Legea educaţiei se spune că statul suportă toate, reţineţi, toate cheltuielile pentru elevii proveniţi din mediul rural care urmează liceul! Aceşti bani nu au fost însă prevăzuţi în Legea bugetului pe 2012.
 
Cred că ministrul Educaţiei s-a „luptat” pentru bugetul pe 2012, la fel cum s-a luptat şi pentru cel din 2011, când la fiecare rectificare bugetară ministerul său mai pierdea ceva. El a declarat recent că „au fost făcute toate eforturile în Guvern” şi cu toate acestea, bugetul MECTS este unul foarte mic. Înseamnă că eforturile au fost, de fapt, foarte slabe și ar fi trebuit să se străduiască mai mult. E dovada că Funeriu e un ministru slab care se pricepe mai mult să vorbească, decât să și facă efectiv pentru educație. El e bun doar să monteze camere de supraveghere în sălile de examen și să deschidă linii telefonice anti-coruție, de parcă dascălii și elevii ar fi cei mai mare hoți din țara aceasta. Când trebuie însă să asigure fondurile necesare pentru dezvoltarea sistemului național de învățământ, același ministru Funeriu se dovedește un neputincios.
 
Concluzia mea este una singură: pentru modul în care s-a „luptat” şi a fost sprijinit de Guvernul Băsescu-Boc în alcătuirea bugetului pentru 2012, domnul ministru Funeriu trebuie să-şi depună demisia.
 
Pe larg despre acest subiect puteți viziona aici conferința de presă pe care am susținut-o pe 8 decembrie. 

Dezbatere – “Legea 153/2011 şi situaţia clădirilor monumente istorice din municipiul Oradea”

Astăzi, împreună cu colegul meu din Uniunea Social-Liberală, domnul deputat Octavian Bot am organizat o dezbatere având ca temă "Legea 153/2011 şi situaţia clădirilor monumente istorice din municipiul Oradea".

 

Concluzia care s-a desprins în urma discuțiilor cu reprezentanții Primăriei municipiului Oradea, cei ai Fundaţiei pentru Protejarea Monumentelor şi ai Inspectoratului pentru Cultură și Patrimoniu a fost modificarea de urgență a Legii 153, astfel încât aceasta să devină cu adevărat aplicabilă.

 

În primul rând este nevoie de eliminarea articolului 2, litera c, care prevede că sunt exceptate de la reabilitarea obligatorie tocmai clădirile şi ansamblurile clasate sau în curs de clasare ca monumente istorice. Problema în Oradea este faptul că legea exceptează de la obligativitatea reabilitării cele mai valoroase clădiri ale oraşului, aflate în centrul municipiului. Astfel, primăria nu poate delimita zonele de intervenție prioritară, întreaga procedură prevăzută de lege fiind suspendată! 

 

În al doilea rând, este nevoie de corelarea legislației în materie, pentru că astăzi între Legea 153/2011 și Legea 422/2001 (cea privind clădirile monument istoric) există o neconcordanță evidentă, inclusiv la nivelul definirii termenilor de clădiri și ansambluri. 

 

Nu în ultimul rând, împreună cu reprezentanții autorităților locale și centrale vor trebuie gândite scheme de finanțare specifice pentru toate tipurile de clădiri, cu o atenție deosebită pentru clădirile de patrimoniu. Trebuie să fim atenți și la facilitățile fiscale acordate cetățenilor. Din motive de austeritate bugetară, Guvernul Boc a abrogat momentan articolul 35 alin. 2 din Legea 153 care prevedea scutiri de la plata impozitului pe clădiri. Este o lovitură puternică dată celor care doreau să efectueze lucrări de renovare și care în absența acestei prevederi nu mai au niciun stimulent financiar. Această situație trebuie la rândul ei corectată cât mai repede. Din păcate, nu există coerență și consistență la nivelul deciziilor guvernamentale luate la București. Personal cred că nu există nici interes real pentru această problemă, lucru dovedit inclusiv de absența reprezentanților Guvernului de la dezbaterea noastră.

 

Așa cum am spus-o și în intervenția mea de astăzi, în final, scopul nostru trebuie să fie compatibilizarea interesului privat al deținătorilor de clădiri monument istoric, cu interesul public al comunității de a avea clădiri istorice renovate și puse în valoare. 

 

Comasarea alegerilor dăunează grav democraţiei din România

Declaraţia mea politică de săptămâna aceasta a fost "inspirată" de iniţiativa Guvernului de a comasa alegerile locale şi cele parlamentare. Vineri, 2 decembrie Ministerul Administraţiei şi Internelor a şi lansat spre dezbatere publică un proiect de lege pe această temă, înţeleg însă că această iniţiativă guvernamentală nu are şi girul partidelor din Coaliţia de guvernământ. Mai înţeleg că Executivul condus de Emil Boc doreşte să-şi asume din nou (pentru a câta oară!) răspunderea pe o altă versiune a legii electorale. Înţeleg că nu mai înţeleg nimic. Şi cred că, de fapt, acesta a şi fost scopul guvernanţilor. Toate aceste mişcări şi iniţiative urmăresc, după părerea mea, bulversarea opiniei publice şi deturnarea atenţiei de la problemele grave ale guvernării PDL. 
Suntem în perioada de dezbatere a Legii Bugetului de Stat, iar Guvernul Boc în loc să dea explicaţii despre modul în care a conceput acest buget dezastruos pentru români şi atât de profitabil pentru clientela PDL, aruncă această fumigenă, încercând să deturneze atenţia opiniei publice. În acest sens, proiectul elaborat de funcţionarii din ministerul domnului Igaş este o piatră de încercare: M.A.I. a aruncat piatra în baltă, pentru ca noi să ne chinuim s-o scoatem şi să avem despre ce discuta. E o fumigenă, o şmecherie tipic pedelistă prin care se încearcă manipularea cetăţenilor. 
Nu am să insist asupra şopârlelor din acest proiect legislativ. Au făcut-o deja alţii: jurnalişti, comentatori sau specialişti în legislaţie electorală. Nu pot însă să nu observ un lucru: nesancţionarea unor fapte de corupţie electorală şi reducerea pedepsei maxime pentru acest tip de infracţiune sunt opţiuni cel puţin ciudate pentru un cabinet care se laudă în fiecare zi la televizor că va combate frauda electorală. Sau mă întreb cum rămâne cu reforma statului şi reducerea numărului de parlamentari, când proiectul M.A.I. prevede creşterea numărului de mandate? Pentru mine, aceste exemple sunt dovezi clare, aşa cum am mai spus-o şi cu altă ocazie, că acţiunile Cabinetului Boc mint mult mai mult decât vorbele Cabinetului Boc.
Indiferent de varianta finală a legii electorale, comasarea alegerilor locale cu cele parlamentare rămâne un act profund nedemocratic. Nu ştiu în ce altă ţară europeană, argumentul crizei economice poate fi utilizat pentru a amâna nişte alegeri democratice atât de importante precum alegerile locale. 
Ideea comasării alegerilor pentru a cheltui mai puţini bani de la buget a fost “vândută” foarte bine cetăţenilor de către reprezentanţii regimului Băsescu-Boc. Când ne uităm însă la „marea” economie care s-ar face, ne dăm seama de ipocrizia discursului guvernamental şi de intenţiile reale din spatele acestui demers: 23 milioane de euro! Iată preţul democraţiei în România! Pentru 23 de milioane de euro, PDL, UDMR şi UNPR sunt dispuse să dea o lovitură puternică democraţiei româneşti, şi aşa slăbită şi lipsită de coerenţă. În faţa acestei cifre, orice argument raţional păleşte. Discuţia despre economia la buget obţinută prim comasarea alegerilor este însă una artificială. Problema nu este una financiară, ci ţine de reprezentarea democratică: normalitatea într-un stat de drept şi într-o democraţie funcţională înseamnă alegeri la termen şi după reguli previzibile. Normalitate înseamnă alegeri şi nu economie de 0,02%! 
Propun să facem economie până la capăt şi să amânăm alegerile până se termină criza şi Guvernul va avea suficienţi bani la buget sau, de ce nu, să le amânăm până se satură actualii guvernanţi să ne mai  stăpânească. Oricum avem cel mai bun Guvern şi cel mai bun Preşedinte… Dacă pentru Coaliţia de guvernare alegerile au ajuns un factor destabilizator al economiei, atunci e limpede că suntem într-un derapaj democratic grav.
Ceea ce se întâmplă astăzi în România nu este, încă, dictatură, cel puţin nu aşa cum o cunoaştem din istorie. Numai că nici democraţie nu mai este. Un distins profesor de ştiinţe politice, domnul Cristian Pârvulescu denumea această stare „postdemocraţie”: „Postdemocraţia pune în evidenţă fenomene politice şi sociale care conduc la înlocuirea alegerilor reprezentative cu consultări electorale fictive şi nereprezentative, pe fundalul tranziţiei către un sistem în care normele juridice nu mai sunt respectate de autorităţi, iar libertatea dezbaterii publice este limitată prin mecanisme de „piaţă”, fără însă a fi formal interzisă”. Spre un astfel de regim se îndreaptă România, dacă actuala Putere va reuşi să pună în practică iniţiativele sale. Şi nu este vorba aici doar de comasarea alegerilor. Trebuie să vorbim şi despre alte fenomene: subfinanţarea unor domenii cheie precum educaţia şi sănătatea, antagonizarea categoriilor sociale, simularea dialogului social, nerespectarea Constituţiei şi a deciziilor judecătoreşti chiar de către autorităţile statului. 
Ce face acum Guvernul este ca printr-o lege să încalce o altă lege, în total dispreţ faţă de statul de drept. Nu acesta este însă rostul legilor! Nu se poate legifera chiar orice într-o democraţie, iar legea electorală nu este pentru ca un partid sau altul să câştige alegerile. Ea trebuie concepută astfel încât să redea cât mai fidel voinţa electoratului; ea are rolul de a transforma voturile cetăţenilor în mandate de parlamentari. Coaliţia de guvernământ se face că uită acest lucru şi este interesată doar de soarta partidelor care o compun. Nimeni nu este interesat în Palatul Victoria de soarta democraţiei din România, ci doar de viitorul scor electoral din 2012. Ma mult decât atât, probabil că cineva acolo şi-a pus problema, că odată cu comasarea alegerilor se vor face nişte economii nu doar la bugetul de stat, dar şi la puşculiţa de partid a PDL: portocaliii vor da mită electorală o singură dată, înjumătăţind astfel cheltuielile de campanie. Cei din PDL merg pe ideea că populaţia trebuie dusă de nas o singură dată, iar apoi timp de patru ani ei îşi văd de treabă şi prosperă, iar „fraierii” care i-au votat sărăcesc.
Mă întreb: oare ce sunt mai importante pentru o democraţie, alegerile sau achiziţiile de bunuri şi servicii? Nu ştiu cum se face, dar în timp ce la organizarea alegerilor Cabinetul Boc este extrem de economicos, atunci când vine vorba despre bugetul pentru achiziţii de bunuri şi servicii, în ciuda declaraţiilor premierului, acesta tot creste de la an la an. Bani pentru organizarea de alegeri nu sunt, dar se găsesc pentru mobilier nou sau delegaţii guvernamentale. Nu mai spun de investiţiile măreţe în telegondole, bazine de înot sau stadioane în pantă!
În concluzie se poate spune cu certitudine un lucru: România şi românii pierd mult mai mult pentru că nu avem astăzi o bună guvernare, decât ar putea câştiga din refuzul Guvernului de a investi în instrumente democratice precum alegerile!

Acţiuni 30 noiembrie – 3 decembrie

Încheiem o săptămână plină de acţiuni şi evenimente. Luni şi marţi am avut activitate la parlament, unde am încercat să îl impunem pe colegul Titus Corlăţean în fruntea Senatului. Din păcate, Coaliţia de guvernământ nu a ţinut cont de prevederile constituţionale şi a fost ales domnul Vasile Blaga de la PDL. USL a atacat deja acest act şi aşteptăm verdictul Curţii Constituţionale.

Miercuri, la Cluj Napoca Uniunea Social Liberală a lansat Viziunea asupra Justiţiei, iar joi am sărbătorit Ziua Naţională.

Vineri, împreună cu vicepreşedintele PSD, Valeriu Zgonea am ornizat un training pentru viitorii candidaţi ai PSD în alegerile locale.

  Sâmbătă am inaugurat un nou sediu al partidului în comuna Hidişelu de Sus şi am participat la Cupa Districtului Ştei la fotbal, eveniment organizat de PSD Ştei.

 


Cluj Napoca – 30 noiembrie – Dezbaterea USL privind Strategia pentru o Justitie independenta

 

Oradea, Alesd si Salonta – 1 decembrie – ceremonii ocazionate de Ziua nationala a Romaniei

 

  

  

Oradea – 2 decembrie – Conferinta de presa: vizita vicepresedinte Valeriu Zgonea in Bihor

 

Oradea – 2 decembrie – Instructaj candidaţi alegeri locale

 

Hidişelu de Sus – 3 decembrie – Inaugurare sediu PSD

 

Ştei – 3 decembrie – Campionat fotbal PSD District Ştei