Intalnire cu cetatenii – 22 octombrie

Vineri, 22 octombrie 2010, începând cu ora 17, la Restaurantul "Vandana" voi organiza cea de a doua întâlnire cu orădenii din această lună.

 

La eveniment îi aştept cu căldură pe toţi locuitorii din zona străzilor Decebal – Dacia – Sfântul Apostol Pavel – Sovata – Splaiul Crişanei. Şi prin această întâlnire, precum şi cele care vor mai urma, doresc să aflu în mod direct care este agenda orădenilor. Vreau să fiu în mijlocul dumneavoastră şi să văd ce probleme întâmpinaţi. Ştiu că există un număr crescând de cetăţeni care nu mai au încredere în cei pe care i-au ales, fie că ne referim la activitatea administraţiei publice locale, fie la promisiunile încălcate ale Guvernului Boc. Împreună cu colegii mei din PSD încercăm să venim în ajutorul celor care întâmpină dificultăţi şi să găsim o rezolvare la aceste probleme, pentru că până la urmă, rolul unui deputat sau senator nu este doar să reprezinte cetăţenii în Parlamentul ţării, dar şi să-i ajute să-şi soluţioneze problemele.

Motiunea de cenzura – text integral

Doresc sa multumesc tuturor celor care ne-au acordat sustinere prin semnatura lor! Ieri, luni, 18 octombrie, grupurile parlamentare PSD+PC si PNL au depus motiunea de cenzura intitulata "Motiunea Romaniei majoritare, motiune populara". Textul acesteia il gasiti in fisierul atasat acestui post.

 

Sa fie intr-un ceas bun!

 

PSD – Motiune de cenzura – 18 10 2010.doc (89.50 kb)

Guvernul isi bate joc de munca Senatului

Declaraţia mea politică de astăzi porneşte de la un gest revoltător din punctul de vedere al democraţiei parlamentare pe care Guvernul României este pe cale să-l înfăptuiască în zilele acestea. Mă refer la asumarea răspunderii pe Legea Educaţiei. Consider că, prin această decizie, Cabinetul Boc-Băsescu îşi bate joc cu neruşinare de activitatea noastră. Îşi bate joc nu doar de noi, cei din Opoziţie, din PSD sau PNL, dar şi de dumneavoastră, stimaţi colegi de la PDL şi UDMR care aţi depus o muncă serioasă la această lege a educaţiei. Dacă Guvernul va reuşi să-şi pună în aplicare planul, noi cei din Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport vom ajunge în situaţia de fi muncit în zadar şi de a ne fi pierdut timpul în ultimele patru luni de zile. Practic, domnii Boc şi Funeriu nu numai că vor să eludeze procedurile parlamentare, dar ne şi sfidează şi ne desconsideră munca. Avem de a face cu o jignire profundă nu doar la adresa Comisiei, dar şi a Senatului în ansamblu.


La televizor, domnul ministru al educaţiei încearcă să zugrăvească realitatea în portocaliu: senatorii Opoziţiei îi blocăm legea în Comisie, astfel că domnia sa nu poate face reformă. Nimic mai fals! Senatorii din Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport sunt conştienţi de importanţa şi necesitatea acestei legi şi tocmai de aceea, am decis să lăsăm haina politică la uşa sălii de dezbateri şi să analizăm articol cu articol legea primită de la Camera Deputaţilor. Efortul nostru a fost pentru a îmbunătăţi textul legislativ în interesul elevilor, al profesorilor şi al părinţilor. Mai era nevoie de maxim 4-5 săptămâni şi puteam avea o lege închegată şi asumată de întreaga comisie prin consens. Sunt sigur că ar fi trecut şi de Plenul Senatului prin acelaşi consens şi am fi avut, în sfârşit, o lege a educaţiei dezbrăcată de haina politică. Învăţământul românesc ar fi avut astfel şansa unei legi care să rămână valabilă încă 15-20 de ani de acum înainte. Cabinetul Boc preferă însă să dea cu piciorul acestei şanse şi merge mai departe atât cu politizarea dezbaterii, cât şi a întregii legi.

  
Prea puţin îi interesează pe domnii Boc şi Funeriu lucrurile bune care s-au făcut în Comisia de învăţământ. Sunt surzi la argumentele noastre şi vor să-şi asume răspunderea pe un text de lege plin de erori de redactare şi de concepţie. Despre erorile din legea pe care se doreste asumarea raspunderii vom discuta zilele urmatoare, acum doresc sa ma refer doar la atitudinea Cabinetului Boc pe ai cărui membri nu-i interesează nici măcar faptul că această procedură a răspunderii pe o lege a educaţiei este una neconstituţională. Adoptarea legii "sub forma asumării răspunderii nu este oportună, cu atât mai mult cu cât intrarea în vigoare a acestei legi nu se face imediat, ci pentru anul preuniversitar şi universitar 2010-2011". Stimate domnule prim-ministru, profesor de drept constituţional, v-am citat chiar din motivaţia deciziei Curţii Constituţionale din noiembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial numărul 40 din 19 ianuarie 2010. Tot de acolo mai puteţi afla, că "angajarea răspunderii Guvernului asupra unui proiect de lege urmăreşte ca acesta să fie adoptat în condiţii de maximă celeritate, conţinutul reglementării vizând stabilirea unor măsuri urgente într-un domeniu de maximă importanţă, iar aplicarea acestora trebuie să fie imediată. Altfel, nu se justifică recurgerea de către Guvern la procedura angajării răspunderii asupra proiectului de lege”. Unde este însă urgenţa în cazul de faţă, domnule prim-ministru? Cum se va aplica imediat această Lege a educaţiei, când, chiar dumneavoastră aţi recunoscut că "punerea ei în aplicare va începe în septembrie 2011"?

  
Dincolo de toate încercările de manipulare ale domnilor Boc şi Funeriu, un aspect extrem de important pentru viitorul învăţământului românesc este ignorat de către toţi membrii Coaliţiei de guvernământ. Legea Educaţiei este o lege mult prea importantă şi ea necesită existenţa unui consens politic pentru a putea fi pusă în aplicare. În lipsa acestui consens, prin asumarea răspunderii, Cabinetul Boc transformă Legea într-o simplă bucată de hârtie, un document ce va fi modificat ori de câte ori un partid politic aflat vremelnic la guvernare, va dori acest lucru. Noi cei din Partidul Social Democrat dorim să avem o Lege a Educaţiei care să reziste in timp şi vreau să vă asigur că în Comisia de învăţământ nu a existat niciun fel de intenţie de tergiversare şi niciun fel de obstrucţionare. Toţi cei care susţin aceste neadevăruri, în absenţa probelor, sunt nişte impostori şi mincinoşi.


Personal nu pot să înţeleg graba cu care acţionează Guvernul şi cred că este o mare greşeală politică; o greşeală de pe urma căreia nu vor suferi nici domnul Boc, nici domnul Funeriu, ci, din păcate, elevii şi dascălii României. Aceştia din urmă trebuie însă să ştie un lucru: nu există niciun fel de temei pentru angajarea răspunderii Guvernului altul decât interesele politicianiste ale PDL şi UDMR!


În încheiere, aş vrea să fac referire la o atitudine nedemnă a ministrului Funeriu, un om care parcă are o singură misiune – să distrugă tot ce a mai rămas bun în şcoala românească. Peste tot pe unde apare, domnia sa susţine că senatorii din Comisia de învăţământ "apără interese ilegitime din învăţământul universitar". Aş vrea să-l întreb pe domnul ministru: eu, senatorul şi profesorul universitar Ioan Mang ce interes ilegitim apăr muncind în Comisia pentru învăţământ din Senatul României? Domnule Funeriu, ar trebui să daţi un răspuns direct la această întrebare şi să nu vă mai ascundeţi în spatele unor formulări generale, extrem de vagi. A arunca cu noroi asupra membrilor Comisiei de învăţământ din Senat este o atitudine de laş care nu face cinste unui ministru al educaţiei.

 

(Declaraţia politică susţinută în şedinţa Senatului României din 18 octombrie 2010)

 

Despre asumarea răspunderii pe Legea educaţiei

Ieri, lideri politici ai coaliţiei de guvernare au anunţat decizia lor de asumare a răspunderii pe Legea educaţiei naţionale. Decizia Guvernului este de neînţeles; învăţământul românesc avea şansa să aibe o lege care să rămână valabilă încă 15-20 de ani, adoptată articol cu articol în deplin consens al tuturor membrilor comisiei pentru educaţie din Senatul României.

 

Multe voci portocalii afirmau că Legea educaţiei este blocată la Comisia din Senat. Ministrul Funeriu, un om care parcă are o singură misiune: de distrugere a tot ce mai era bun în şcoala românească, o ţinea peste tot cu "senatorii care apără interese ilegitime din învăţământul universitar". Realitatea este însă cu totul alta: senatorii din Comisia de educaţie, conştienţi de ocazia ivită (de a participa la elaborarea unei legi foarte dorită şi necesară), au decis împreună să lase haina politică la uşa sălii de dezbateri şi să analizeze articol cu articol Legea primită de la Camera deputaţilor pentru a realiza o lege bună, pentru un învăţământ în folosul elevilor, al profesorilor şi al părinţilor. Mai era nevoie de maxim 4-5 săptămâni şi aveam o lege închegată şi asumată de întreaga comisie prin consens. Ar fi trecut de Plenul Senatului cu acelaşi consens şi am fi avut în sfârşit o Lege a educaţiei dezbrăcată de haina politică.

 

De ce nu este bine că s-a decis asumarea răspunderii?

 

În primul rând pentru că  Legea educaţiei în forma adoptată de Camera deputaţilor, formă pe care ministrul Funeriu spune că Guvernul îşi va  asuma răspunderea, are foarte multe erori, unele de redactare iar altele de concepţie.  Am să prezint câteva din aceste erori:

 

1. Primul exemplu se referă la conţinutul Art. 16: "– Pe durata şcolarizării în învăţământul preuniversitar, copiii beneficiază de alocaţia de stat pentru copii, în condiţiile legii." Trebuie să-i spun domnului Funeriu că învăţământul preuniveristar românesc cuprinde (chiar şi în prezenta lege) şi învăţământul postliceal. Nu cred că statul trebuie să acorde alocaţie şi alevilor de la aceste şcoli.

 

2. Un alt exemplu se referă la o eroare de redactare: la Art. 21, alin.1 scrie:  "Sistemul naţional de învăţământ preuniversitar este constituit din ansamblul unităţilor de învăţământ de stat, particulare şi confesionale autorizate/acreditate", iar alin. 2 arată astfel: "Sistemul naţional de învăţământ preuniversitar cuprinde unităţi de învăţământ public, privat şi confesional acreditate."

Două aliniate care spun acelaşi lucru, cu cuvinte diferite.

 

3. Mai dau un exemplu, tot din această primă parte a Legii, şi anume prevederile din Art. 80: "(1) În învăţământul preuniversitar public şi privat, posturile se ocupă prin  concurs organizat la nivelul unităţii de învăţământ cu personalitate juridică, conform unei metodologii-cadru elaborate de către Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului."

Domnul ministru Funeriu a convenit cu sindicatele din educaţie că titularizările din învăţământ rămân valabile şi în noua lege. Articolul 80 spune însă altceva: toate posturile se vor ocupa prin concurs. Eroare de text sau minciună a domnului ministru?

 

Şirul de exemple ar putea continua, dar las aceasta pentru momentul asumării.  Tot atunci mă voi referi şi la erori de concepţie, erori care vor aduce mari prejudicii sistemului naţional de educaţie.

 

În al doilea rând, adoptarea Legii Educaţiei prin asumarea răspunderii este o acţiune neconstituţională. În urmă cu un an, Curtea Constituţională s-a pronunţat exact pe acelaşi caz: Legea Educaţiei este acum în dezbaterea Parlamentului tocmai pentru că atunci Curtea a decis că este o lege mult prea importantă pentru a fi promovată prin asumarea răspunderii.

 

Motivaţia Deciziei nr. 1557 din 18 noiembrie 2009 asupra obiecţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii Educaţiei Naţionale, publicată în Monitorul Oficial nr. 40 din 19 ianuarie 2010 arată cât se poate de limpede:

"… Curtea consideră că ocolirea procedurii de examinare şi dezbatere a proiectului de lege, atât în cadrul comisiilor de specialitate, cât şi în plenul fiecărei Camere a Parlamentului, potrivit competenţelor stabilite de art. 75 din Constituţie, şi recurgerea la angajarea răspunderii asupra unui proiect de lege nu-şi găsesc o motivare…"

 

Astăzi, Guvernul este pe cale să repete greşeala pe care a făcut-o şi anul trecut. Înainte însă de a face acest lucru, aş vrea să le reamintesc domnilor Boc şi Funeriu vorbele înţelepte ale lui Seneca: a greşi e omenesc, a persevera în greşeală e de-a dreptul diabolic.