Legea educatiei nationale (1)

Prima intrebare care trebuie sa ne stea in gand este de ce o noua lege a educatiei?

 

Desigur nu pentru ca acest important domeniu nu are o astfel de reglementare si nici pentru ca avand un ministru nou ne trebuie si o Lege noua (chiar daca unii sunt tentati sa creada asta)!

 

Avem nevoie de o noua lege a educatiei pentru ca sistemul de invatamant are cateva probleme care in timp s-au agravat. Dintre acestea, cele mai stringente le consider cele reclamate de elevi, de parinti si de angajatori: programa prea incarcata, cu multe informatii de care nu este nevoie, un sistem de invatare axat pe memorare, desfiintarea scolilor profesionale, absolventi slab pregatiti pentru viata, etc. Aceste cauze impun elaborarea unei Legi care sa elimine neajunsurile.

 

Pornind de la cele de mai sus, pe baza textului adoptat de Camera Deputatilor, membrii Comisiei de educatie, cercetare si sport din cadrul Senatului Romaniei ne-am propus sa dezbatem si sa adoptam o Lege care sa nu tina cont de factori politici sau de numele unor ministri ci numai de invatamant si de cei implicati: elevi si studenti, parinti, profesori si angajatori.

 

Voi incerca sa prezint celor interesati de domeniul educatiei care sunt punctele de vedere ale Comisiei si cum va arata Sistemul educational romanesc in conceptia membrilor acestei comisii. Pana la sfarsitul Sesiunii parlamentare au fost dezbatute si aprobate primele 66 articole din cele 331 cate are Legea dupa adoptarea in Cemera deputatilor.

 

De la bun inceput tin sa precizez ca dezbaterile in Comisie au inceput dupa ce timp de 10 zile au avut loc intalniri ale membrilor comisiei cu cei care au depus amendamente la aceasta Lege: reprezentati ai unor institutii de invatamant, reprezentanti ai sindicatelor, ai unor ONG-uri, ai Camerei de Comert a Romaniei, reprezentanti ai asociatiilor studentesti, ai unor asociatii ale elevilor, reprezentanti ai asociatiilor parintilor, etc. Personal am avut si intalniri cu cadre didactice si conducatori ai unor unitati scolare de diverse forme (de stat, private sau confesionale) precum si cu cadre didactice universitare. Toate dezbaterile pe articole ale Legii au tinut cont de cele discutate cu cei implicati in sistemul de invatamant.

 

Prima modificare porneste de la faptul ca azi avem doua legi principale care guverneaza sistemul: Legea invatamantului si Statutul personalului didactic. Prima este o lege organica iar a doua o lege speciala. In noua viziune a ministerului, Statutul devine un capitol al Legii educatiei iar pentru mai multa siguranta ca acest capitol nu va disparea in timp, Comisia considera ca titlul corect al legii trebuie sa fie "Legea educatiei nationale si a statutului personalului didactic". In acest mod, cred ca si cadrele didactice pot avea garantia ca nu vor ramane fara Statut profesional.

 

Discutiile din Comisie au scos in evidenta si importanta reaparitiei invatamantului profesional care sa faca parte din invatamantul obligatoriu ca optiune pentru elevii care nu vor sa urmeze liceul. Aceasta duce desigur la o noua forma a structurii invatamantului preuniversitar. Despre acestea insa, in postarea viitoare …   

Regretele ministrului Funeriu

Uitand de gravele probleme cu care se confrunta tara, ministrul Funeriu prezinta, in ziarul Adevarul, un bilant al celor aproape opt luni de conducere a invatamantului romanesc. Sigur totul este laudativ! Nu se aminteste de grevele profesorilor, nici de cele sase saptamani cand scolile din judetul Buzau au fost inchise in semn de protest, nici de salariile diminuate cu 25% in loc de majorari salariale cuvenite, pe care 90.000 de profesori le-au castigat in instantele de judecata, nici de problemele de la bacalaureat si nici de proba de la matematica unde "s-a tras cel mai greu subiect" (am citat din domnul ministru), chiar daca normal ar fi fost ca toate subiectele propuse sa aibe acelasi grad de dificultate, s.a.m.d.

Un singur lucru il nemultumeste pe domnul ministru Funeriu: nu a reusit sa treaca prin Senat Legea educatiei nationale. Asta desigur, spune dansul, din cauza senatorilor PSD si PNL care au tergiversat dezbaterile din Comisia pentru educatie, cercetare si sport a Senatului Romaniei. Nimic mai neadevarat decat aceste acuze! Domnul ministru Funeriu a participat la dezbateri si stie foarte bine ca in Comisie s-a lucrat cate 10-12 ore pe zi, analizand si corectand Legea articol cu articol. Numeroasele erori, precum si strategia gresita adoptata initial au facut necesara o rescriere a majoritatii articolelor dezbatute. Astfel s-au parcurs doar 66 de articole din cele 331 cate are Legea. Nu poate fi acuzat niciun senator, de la niciun partid, ca intarzie lucrurile. Domnul ministru a facut exact ce au facut si senatorii din Comisie: si-a sustinut punctul de vedere la fiecare articol. Poate fi acuzat ca a tergiversat lucrarile Comisiei? Daca da, atunci sa-i lase pe senatorii din Comisie, care trudesc in sistemul de educatie si care cunosc acest sistem, sa scrie Legea! Daca nu, atunci nici senatorii nu pot fi acuzati de tergiversare pentru ca si ei isi sustin punctele de vedere!

Vorbeste domnul ministru in interviul din ziarul Adevarul, despre implicarea politicului in activitatea senatorilor PSD si PNL. Doresc sa-i amintesc ca tocmai acest lucru nu i-a reusit: sa le fie impus de catre conducerile PSD si PNL, senatorilor din Comisia de specialitate, ca Legea educatiei sa fie trecuta fara dezbateri! Acest lucru nu a fost posibil pentru ca senatorii din Comisie, cadre didactice cu experienta in invatamant, s-au opus acestei solicitari, deoarece ei cunosc importanta Legii precum si efectele aplicarii unei legi proaste in sistemul educational. Politicul a fost implicat in trecerea in regim de urgenta a Legii prin Camera deputatilor, unde colegii deputatii au fost fortati, de termenul de aprobare tacita, sa voteze dupa o analiza sumara a catorva capitole ale Legii. Acolo deputatii PD-L au facut din Legea educatiei nationale o chestiune strict politica!

Mentionez ca toate modificarile aduse Legii de catre Comisia pentru educatie, cercetare si sport a Senatului au fost votate de o cvasi-majoritate PSD, PNL, PD-L si UDMR, factorul politic nefiind implicat! Cu toate acestea domnul ministru Funeriu ne-a spus ca in plenul Senatului isi va sustine varianta initiala a Legii, adica pentru dansul munca senatorilor din Comisie nu conteaza.

Educatia nationala domnule ministru nu este o jucarie si nici o ambitie politica a unora dintre noi! Nu vom forta aparitia unei Legi, doar ca sa puteti schimba directorii de scoli dupa cum va dicteaza cei din PD-L!

Despre modificarile aduse la primele 66 de articole ale Legii, voi reveni in zilele care urmeaza!